.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دومین همایش ملی هنر تبرستان برگزار شد

 دومین همایش ملی هنر تبرستان با حضور اساتید این حوزه در دانشگاه مازندران بابلسر برگزار شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، دومین همایش ملی هنر تبرستان با رویکر معماری بومی با حضور رئیس و معاونان دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، استادان، فرهیختگان ، پژوهشگران و دانشجویان رشته معماری در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

غلامرضا ملکشاهی، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با تبیین دستاورد های نخستین همایش تبرستان گفت: دستاوردهای اولین همایش هنر تبرستان که به صورت عام به مباحثی از قبیل ادبیات، معماری، شهر سازی و هنر های صناعی پرداخته بود.

وی افزود: سعی ما بر این است گنجینه ی قومی هنر های بومی که مربوط به این منطقه می شود را مورد شناسایی قرار بدهیم تا این فرهنگ بومی به هویت ما تبدیل شود.

رئیس دانشکده هنر و معماری تصریح کرد: اقلیم با معماری یک رابطه تنگاتنگ دارد و گذشتگان ما و نیاکان ما از گذشته های دور با توجه به ویژگی های طبیعی منطقه که در یک منطقه معتدل و مرطوب هستیم سعی کردند خودشان را با ویژگی های طبیعی منطقه وفق بدهند.

وی افزود: این فرهنگ بومی که از گذشته های دور آمده و شکل گرفته اگر مورد شناخت قرار نگیرد به مرور زمان پدیده هایی مثل جهانی شدن، تفاوت نسل ها بعضی از این ها را از بین می برد و در جامعه کلی حل می کند و باید مورد شناخت قرار گیرد.

ماریا کرد جمشیدی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری و دبیر علمی دومین همایش ملی هنر تبرستان نیز هدف از توسعه پایدار را در کاهش مصرف انرژی ،حفظ محیط طبیعی و افزایش آسایش و سلامت و روشی برای اطمینان از کسب زندگی بهتر برای نسل حاضر و آینده با ابعاد مختلف دانست.

وی با اشاره  به دیدگاه های پایدار در معماری گفت: سه دیدگاه فرهنگی و اجتماعی ، اقلیمی زیست محیطی و دانش بومی را می توان برای پایداری در معماری ذکر کرد.

کرد جمشیدی تصریح کرد: طراحی بر اساس صرفه جویی در مصرف منابع، بر اساس چرخه حیات و طراحی انسانی سه اصل ضروری در طراحی پایدار است.

دبیر علمی دومین همایش ملی هنر تبرستان ، انرژی و توسعه پایدار را مهم ترین بحث در توسعه پایدار دانست و خاطرنشان کرد: توسعه پایدار در معماری پایدار شامل معماری پایدار، معماری سبز،معماری زیست محیطی و معماری اکوئولوژیکی است.

وی به اصول معماری پایدار اشاره کرد و افزود: حفظ انرژی، طراحی اقلیمی، کاهش از منابع جدید مصالح، بر آوردن نیاز های ساکنان و هماهنگی با سیاست کلی گرایی از جمله اصول معماری پایدار است.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با تبیین طراحی اقلیمی و کاهش مصرف انرژی ، به دو روش فعال و غیر فعال اشاره کرد و گفت:روش غیر فعال عبارت است از استفاده از انرژی خورشیدی به طور مستقیم و بدون استفاده از تجهیزات مکانیکی و  در روش فعال ذخیره انرژی خورشیدی یا همان جمع آوری و انتقال گرما توسط تجهیزات مکانیکی صورت می پذیرد.

وی افزود: استفاده از انرژی های تجدید پذیر به روش های ساده معماری سنتی بهترین نمونه معماری پایدار است.

مجید احمد پور، عضو هیئت علمی گروه معماری دانشکده هنر و معماری داشگاه مازندران و دبیر اجرایی دومین همایش ملی هنر تبرستان، به قرائت بیانیه پایانی این همایش پرداخت و با اشاره به آیه 61 سوره فرقان گفت: بزرگوار آن خدایی است که در آسمان ها برج ها  مقرر داشت و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت.

وی افزود: در نظر هنرمندان هنر های سنتی ایران میان هنرهای زیبایی محض و هنر های سنتی کمترین تفاوتی وجود نداشته و از این جهت با وضعیتی که اثار هنرهای سنتی در ایران داشته هم مفید فایده بوده است و هم جنبه زیبای و هنری در ان رعایت شده است.

احمدپور افزود: هنر های سنتی ایران در وهله نخست با زندگی پیوند نزدیک دارد و تار و پود آن از تجارب انسانی یافته شده است و با نگاهی به هنر های سنتی ایران در می یابیم که اغلب هنرهای اسلامی و ایرانی ،جنبه علمی داشته ودر ردیف هنر های صناعی محسوب می شده است. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.